POLSKO – Beskid Wyspowy a Makowski (25.5. - 28.5.2017)

Sestava: Petra Krsová, Vašek Lopata

Doprava:   Nočním vlakem Praha-Krakow (23:09) do Krakowa, lůžko stojí cca 500 Kč, jízdenka cca 800 Kč. Pokud koupíte tzv. včasnou Evropu po netu, bude to ještě lacinější,

ale je třeba kupovat alespoň 3 týdny dopředu

Autobusem z Krakowa do městečka Jordanów, jízdenka stojí cca 10 Zlotých (65 Kč)

Ceny:  ceny jsou na polské straně asi tak stejné jako u nás a nicméně za zmínku stojí horské chaty, které (jako i jinde v polských částech hor) jsou za velice příjemné ceny

takže pivo na horské chatě 6 – 10 zl. (1 Euro je asi 4 zlotých, 1 zlotý je momentálně 6,50 Kč)

coca-cola 0,5 PET láhev na chatách cca 4 zl. (asi 1 Euro)

čaj na horské chatě od 3 do 6 zlotých, káva taky tak, snídaně třeba míchaná vejce (jajko) kolem 7 zlotých.

ubytování na chatách 30 zl. (cca 190 Kč)

jídlo od 5 do 20 zl. podle velikosti jídla. (Nálešníky tedy palačinky a Pirogy s miesom bývají levnější – kolem 10 zl., guláše a řízky jdou kolem 20 zl.)

Ubytování:  chaty jsou na polské straně velice hezké, zachovalé turistické, opravdu pro pěšáky s báglama, u nás už těžko k vidění a do 200 korun s vlastním spacákem.

Mapy: mapu jsme měli klasicky vytištěnou z netu, ze stránek https://mapa-turystyczna.pl/

Značení cest: to je také klasika, barvy jako u nás nebo na Slovensku

Jazyky: s naprostou většinou Poláků se domluvíte česky, případně anglicky, nebo polsky (Bezpeczna droga do školy – bezpečná cesta do školy, nebo Nebieski Šlak – modrá značka)

FOTOGALERIE - ZDE

1. den - 25. 05. 2017

Naše cesta začíná, jak jinak, na plzeňském nádraží ve čtvrtek večer ve 20:08. Nastupujeme do rychlíku, který nás jako obvykle vysypává v Praze, kde přestupujeme na lůžkový EN433, jenž veze některé vagony do Kijeva, Košic, a také právě našeho Krakowa.

2. den - 26. 05. 2017

Vystupujeme ráno v 7:30 z lůžkového vagonu a jsme na nádraží Kraków Glówny, tedy na místním vlakáči. Na obě dvě strany se dá jít na autobus, přičemž směrem na východ je hlavní autobusové nádraží, přímo před vlakovým a na druhé straně vlakáče za silnicí, je takový hliněný plácek, odkud vyjíždějí menší společnosti provozující převážně mikrobusy. Na jeden takový sem jdeme i my. Akorát nám to vyšlo, pán s mikrobusem se chystá vyjet, kupujeme tedy za 20 zlotých jízdenku pro 2 osoby a frčíme. Obecně do větších měst ve 100 kilometrovém okruhu Krakowa, vyjíždí nejméně jeden autobus do hodiny. Vystupujeme za hodinu v Jordanowě na náměstíčku, 3 metry od výborné stylové restaurace, kde snídáme naprosto luxusní gulášek za 12 Zlotých. Přímo z náměstí vede modrá značka, po níž se vydáváme a měla by nás zavést až k turistické chatě Na Luboniu wielkim. Zpočátku je cesta trochu nuda, z historického středu města jsme venku hned, ale předměstí se nepříjemně táhne. Poté značka stoupá do prvního svahu, ale tak rozpačitě, buď po loukách, nebo při okraji lesa. Až po hodině zjišťujeme, že jsme se nedostatečně koukli do mapy, přecházíme totiž hlavní tah E77 z Krakowa do Zakopaného, případně na městečko Rabka, takže jsme mohli jet autobusem až sem a zbytečně zdlouhavý a nezajímavý nástup si ušetřit. U této silnice je také občerstvení, kde se vaří, takže je možnost dokoupit pití či jídlo. Odsud už je cesta pravá horská hřebenovka s nádhernými výhledy až k chatě. Celý úsek má 14 km. Chata na Luboniu Wielkim ve výšce lehce přes 1 000 m.n.m. je nádherná a má jen hromadnou nocležnu v patře nad bufetem, který je otevřený od 8:00 do 20:00 a nocleh stojí 30 zlotých (190 Kč). Přesto, že je pátek, spíme tu sami, takže se o místnost dělíme pouze s místní kočkou, která si naschvál leze přesně na tu postel, kterou chceme my. Jelikož zde není zavedená voda, nejsou tu např. sprchy a nádobí v bufetu je plastové. WC jsou venku, klasické suché kadibudky, no prostě špička J

3. den - 27. 05. 2017

Ráno v 5:00 mě budí studeným čumáčkem kočka a dožaduje se pozornosti. Po chvíli hlazení si celkem rozumně lehá na můj spacák a nechává mě v klidu dospat. V 8:00 jdeme do bufíku na snídani, což jsou v našem případě míchaná vajíčka s klobáskou za 8 Zlotých. Poté vyrážíme na strastiplnou cestu dlouhou rovných 23 km, během které musíme překonat převýšení 1 200 metrů dolů a stejně tolik nahoru, jelikož dvakrát musíme slézt z hřebene a zas jej nastoupat. Prvních cca 500 metrů výškových klesání od chaty se ještě dá pominout, nohy jsou odpočaté, ale sestup severní stranou z Luboně je opravdu strmý a neumím si to tady vůbec představit po dešti. Přecházíme sedlo, silničku a nabíráme zpět 400 metrů výškových na Szczebel, druhý nejvyšší vrchol Wyspového Beskidu vysoký 976 m.n.m. Na vrcholu se otevírají krásné výhledy na hluboké údolí směrem na východ. Tento vrchol respektive jeho skalní terasa je hojně využívána milovníky paraglidingu a mají zde startovací místo. Chvíli je pozorujeme a poté zahajujeme další klesání o 500 výškových metrů níže, stejně strmou severní stranou, jak tomu bylo z Luboně. To už nohy začínají pociťovat, že strmost je značná. Asi za hodinu a půl jsme dole a opouštíme Wyspowy Beskid. Přicházíme po mostě přes dálnici do městečka Lubień, kde si v místním krámku dopřáváme plnou dvoulitrovku džusu (Tymbark – nemá chybu), výborný poctivý salámek a čerstvé pečivo. To je náš oběd, jelikož se nám nechce hledat restauraci. Kdybychom věděli, že na naší žluté značce o pár metrů dál jedna před dálničním mostem na nás čeká, asi bychom šli raději na teplé jídlo, ale bohužel jsme ji tam nečekali. Cesta z Lubieně po žluté opět stoupá prudce vzhůru a znovu nabíráme stovky metrů. Zpočátku je to ještě plné okouzlujících výhledů, zhruba od poloviny cesty však cesta prostě jen vede lesem a poslední 2 hodiny se nám zdají nekonečné. Žádná odpočívka, ani rozšipník, ani výhled, prostě 2 hodiny nudného pochodu. Přesně ve 20:00 vcházíme celí sešlapaní do chaty Na Kudlaczach, která je na úbočí hřebene jako z pohádky. Naše obavy, že jídelní okno se zabouchne přesně v okamžiku, kdy vstoupíme do dveří, se ukázaly jako plané. V této chatě tedy oproti jiným mají otevřeno a vaří až do 21:00, což je naše největší štěstí, jinak bychom byli o hladu. Dáváme si tedy typické polské jídlo - polévku Žurek a k tomu opečenou klobásku což nám pozvedává utahanou náladu. Nocleh stojí opět krásných 30 Zlotých.

4. den - 28. 05. 2017

Vstáváme nezvykle brzy, jelikož musíme stihnout vlak z Krakowa ve 12:40. V 7:00 opouštíme chatu a vyrážíme na 11 km dlouhou ranní procházku. Naštěstí pan majitel už je vzhůru a šorní kolem bufetu, takže nám je ochoten udělat kafíčko, byť je ještě mimo pracovní dobu. K tomu snídáme chléb s masovou pomazánkou, který jsme si zakoupili za 2 Zloté předchozí večer v okénku bufetu. Vyrážíme po červené hřebenovce, která nás svým vlnitým terénem a posléze opět prudkým klesáním o 500 metrů dovádí bezpečně až na jednu ze zastávek autobusů v Myslenici. V 10:45 právě projíždí jeden z mnoha autobusů, tak hned nastupujeme. Jízdenka z Myslenice do Krakowa stojí nádherných 6 Zlotých. Mikrobus je slušně naducaný, poslední kdo si sedl, byla Péťa. Já už stojím a všichni další přistoupivší taky. V 11:40 jsme v Krakowě a přecházíme pár metrů na vlakáč. Zde si kupujeme jízdenku na hraniční přechod Zebrzydowice, což je u Bohumína. Náš vlak je s přestupem v Katowicích a stojí na hranice 140 Zlotých pro oba dva. Do Katowic jedeme osobákem, což je taková větší dost stará a rozvrzaná tramvaj, nicméně z Katowic jedeme luxusním ICéčkem, nádherným prostorným vagónem, to se málokdy vidí, tolik místa na nohy i na zavazadla. V 16:15 přijíždíme na nádraží Ostrava-Svinov, odkud nám jede za 15 minut Pendolino do Prahy. Pak už jen poslední vlak na Plzeň a ve 23 hodin jsme doma…