POLSKO – Beskid Maly a Slaski (8.5. - 12.5.2013)

Sestava: Petr Tauchman, Petra Krsová, Vašek Lopata

Doprava:   na polskou stranu jsem přešli z Českého Těšína takže z Plzně do Těšína nočním vlakem na lehátku, dále busem z polského Těšína na Vadowice, výstup v městě Andrychów

Ceny:  ceny jsou na polské straně asi tak stejné jako u nás a nicméně za zmínku stojí chaty, které (jako i jinde v polských částech hor) jsou za velice příjemné ceny

takže pivo na horské chatě 6 – 10 zl. (1 Euro je asi 4 zlotých, 1 zlotý je momentálně 6,70 Kč)

coca-cola 0,5 PET láhev na chatách cca 4 zl. (asi 1 Euro)

čaj na horské chatě od 3 do 6 zlotých, káva taky tak, snídaně třeba míchaná vejce (jajko) kolem 7 zlotých.

ubytování na chatách od 18 zl. do cca 30 zl. (cca 150 – 200 Kč)

jídlo od 5 do 20 zl. podle velikosti jídla. (Nálešníky tedy palačinky a Pirogy s miesom bývají levnější – kolem 10 zl., guláše a řízky jdou kolem 20 zl.)

Ubytování:  chaty jsou na polské straně velice hezké, zachovalé turistické, opravdu pro pěšáky s báglama, u nás už těžko k vidění a do 200 korun s vlastním spacákem.

Mapy: mapu jsme měli klasickou polskou Beskid Maly a Slaski, 1:50 000, k sehnání na všech chatách v okolí jakýchkoliv polských Beskyd.

Značení cest: to je také klasika, barvy jako u nás nebo na Slovensku

Jazyky: s naprostou většinou Poláků se domluvíte česky, případně anglicky, nebo polsky (Bezpeczna droga do školy – bezpečná cesta do školy, nebo Nebieski Šlak – modrá značka)

FOTOGALERIE - ZDE

1. den - 7. 5. 2014

Naše cesta začíná, jak jinak, na plzeňském nádraží naším oblíbeným Excelsiorem ve 20:07. Petr nastupuje v Praze kolem 22 hodiny, aby se taky trochu vyspal, bo v Kolíně je to o 3 hodiny déle, díky zajímavé pražské 2 hodinové pauze lehátkového vozu.

2. den - 8. 5. 2013

Sypeme se v 5:16 v Českém Těšíně z vlaku. Vydáváme se přes město na polskou stranu města tedy na druhý břeh řeky Olše a jdeme najít autobusové nádraží s odjezdy směrem Vadowice a na Andrychów, přes větší město Bielsko-Biala. Vystupujeme v Andrychówě v 10 ráno, na zastávce u vlakového nádraží odkud stoupá zelená značka do kopců směrem k našemu dnešnímu cíli, chatě tedy přesněji Schronisku Leskowiec na stejnojmenném vrcholu jižně od Andrychówa. Naproti přes silnici je malá hospůdka a supermarket TESCO. Na to dlabeme a jdeme na venkovní posezení před hospodou resp. na startovní pivko s pěkným názvem Tatra a ranní kávičku. Kolem 11 hodiny se vydáváme na cestu a slunce pěkně topí, tedy skoro jako na bouřku. Cesta vede nádhernými bukovo-jedlovými lesy jaké se u nás moc nevidí. Celkově je Maly Beskid skutečně malý, například v porovnání se sousedním Zywieckim Beskidem, jelikož například vrchol Leskowiec u kterého je schronisko i přes to, že se jedná o nejvyšší bod Malého Beskidu, má „pouze“ 918 m.n.m. Dále se tu nachází Gróň Jana Pavla II, což je taková zahrada věnovaná tomuto světci včetně kaple. Vůbec je tady tento člověk velice uctívaný a v podstatě na každé místo kterého se dotkl se vyvěsí minimálně tabulka, že tu v tom a tom roce byl a že miloval hory. Dosažením chaty Leskowiec se vlastně dostáváme na červenou hřebenovku po níž budeme zítra putovat směrem na západ po hřebeni, i když stále ve výškách lehce pod tisícimetrovou hranicí. K chatě docházíme trochu hekticky, protože to vypadá že bude bouřka jako býk. Přes to, že jsou teprve 4 odpoledne, rozhodujeme se pro nocleh. Ubytováváme se v útulné turistické chatě polského turistického klubu PTTK za nádherných 30 zl. (PTTK patří téměř celá síť turistických chat narozdíl od ČR) a jdeme brzo spát.

3. den - 9. 5. 2013

Ráno je jak malované, dole v údolích se válí mlhová inverze a i přes nízkou výšku si vychutnáváme pravé horské scenérie. Směrem na jih se vypíná impozantní severní stěna Babí hory, což je nejvyšší hora sousedního Zywieckého Beskidu a vypadá opravdu mohutně a vysokohorsky. Aby ne, se svojí výškou přes 1700 m.n.m je to pravá dospělá hora. Míříme po hřebenovce k dalšímu výraznějšímu vrcholu Potrójnej. Asi 3 km před tímto vrcholem dělá žlutá značka, která vede souběžně s červenou malou odbočku, na níž je na mapě malovaná chatka s názvem Studentske Schronisko Pod Potrojnou. Jdeme se tam podívat a to co se před námi objevilo nám vyrazilo dech. Stará roubená chaloupka, originál z roku 1911, kterou by u nás ocenil každý skanzen, ovšem funkční, sloužící jako levné ubytko pro študáky vydávající se do hor na čundry. Venku posezení, ohniště, uvnitř vybavená kuchyňka, krásná kamna, hrnečky, talíře, káva, čaj, to vše v kombinaci se 102 let starou roubenou stavbou kompletně v původním stavu, uprostřed fantastických nedotčených lesů v lůně hor. Tak z tohohle jsme úplně unešení. Fakt palba, srdce turisty plesá, srdce trempa žasne nemaje slov a srdce horského trapera je v extázi, že do dnešní doby něco takového přetrvalo a světe div se, nikoliv v zastrčené vesnici uprostřed Balkánu (tam se občas dá ještě unikát najít), ale kousek od naší hranice. Prostě prastarý nábytek z masivu, kachlová pícka, v patře nocleh na hrubých obyčejných palandách no prostě bezkonkurenční. Nicméně je poledne, tak dáváme jen čaj, fotíme, žasneme a musíme pokračovat. Ovšem to ještě netušíme že za 3 km nás čeká další parádička. Na Potrojnej je malována v mapě další chatka. Čekáme turistické centrum, ale opět přichází překvapení v dobrém slova smyslu. Vycházíme z lesa na úbočí kopce kolem nás louky a těsně pod vrcholem něco jako malá osada, na první pohled jak někde uprostřed hor Srbska, Ukrajiny, nebo Rumunska v místech, kde je to obvykle bývá do civilizace přes 20 km, no prostě úžas. Skupinka asi 4 domů, kolem pobíhají slepice, koza, opodál postává prehistorický traktůrek. Vypadá to tu opuštěně, nicméně jeden z domů, který se evidentně upravuje je skutečně turistická chatka, jedna z mála nepatřících PTTK. Interiér přestože nový, tak nahrubo vyřezaný motorovou pilou, zábradlí z kmenů břízy, vše vyřezávané, bohatě zdobené, v patře opět lidová hromadná nocležna, no prostě kdybych nevěděl, že jsem v Polsku 70 km od Těšína, tak bych si myslel, že jsem se přesunul v časoprostoru do jiné země a navíc o 50 let zpátky. Dáváme na verandě pivko a je odsud fantastický výhled na většinu hřebenovky, po které jsme přišli. No pecka. Na nocleh je stále ještě brzy, což nás skoro mrzí, ale jdeme dál, to by jsme nikam nedošli :-) Přecházíme vrchol s nádhernou loukou a pokračujeme stále po červené hřebenovce do sedla kudy se protahuje asfaltová silnice, spojnice od severu k jihu napříč přes hory. Je tu pro změnu podivné „masňácké centrum“ tedy luxusní hotely ovšem s obalem působícím jako lidová architektura, s golfovým hřištěm snad a hlavně aquaparkem. No šílená snobárna, což brutálně kontrastuje s tím co jsme viděli cca před hodinou. To jsou fakt neuvěřitelné paradoxy. Přes několik dalších vrcholů se po hřebeni dostáváme až do sedla pod vrcholem Kiczera, kde plánujeme zatábořit, neb je tu kreslený výrazný potok. Dále už je přečerpávací nádrž a pak údolí s městy kam potřebujeme sejít až ráno. Asi v polovině nástupu na vrchol Kiczery tedy uhýbáme po travnaté pěšině na louku doprava, kopec obcházíme z opačné strany tedy dostáváme se na jeho severní svah do míst, kde není ani značka ani žádné domy nablízku a zde v lese stavíme stan.

4. den - 10. 5. 2013

Po snídani pokračujeme po červené, během chvilky jsme na silnici u přečerpávací nádrže Wodny Zar, jezdí sem jakási kolejová lanovka odspodu, ale jelikož nevíme, v kolik jede první vláček, vydáváme se na 400 metrové klesání ke spodní stanici lanovky na okraj městečka Czernichów pěšky. Kolena skučí, no je to mrsk, ale jsme dole. Když jsme konečně u spodní stanice, vidíme že lanovka právě startuje. To jsme si pomohli, dal bych si za trest stejk za tyhle přehmaty :-) Jdeme kolem malého sportovního letiště a scházíme stále níže do města až k řece na níž jsou vlastně 2 jezera (nebo spíš přehrady ??). První přímo ve městě je Medzybrodskie. Musíme po mostě přejít na druhou stranu na hlavní silnici, která se opět protahuje horami od severu k jihu. Je tu pár krámků a mezi nimi malý krámek s uzeninami. Už víme, že uzeniny v Polsku (tedy každopádně v horských městech) nejsou ty co se vozí k nám, takže to jdeme ověřit. Kupujeme kousek nějakého salámu, klobásu a sekanou. Salám ochutnáváme hned na zastávce autobusu a opět žasneme. Je to prostě fakt z masa a děsný žrádlo, tohle bych prostě v ČR nekoupil nikde. Je docela horko tak přemýšlíme, že bychom se někam popovezli jelikož tu jezdí hodně busů. Další polovinu výletu chceme nějak přejít Beskid Slaski, což jde asi tak pěti způsoby, tak se nakonec rozhodujeme pro přechod východ-západ přes Baraniu Goru, druhý nejvyšší to bod, zhruba ve středu Slaskieho Beskidu. Potřebujeme tedy popojet do městečka Zywiec a dále vlakem směrem na jih do Wegierskej Gorki, což bude naše nástupní místo pro přechod Slaskieho Beskidu. Za chvíli už sedíme v busu a je to parádní vyhlídková jízda, objíždíme po obvodu polovinu druhého jezera, tedy Zywieckého, do městečka Zywiec. Tady už jezdí vlak od Bielsko-Bielej směrem ke slovenské hranici, takže se pár zastávek popovezeme do Wegierskej Gorki. Jak jsou všechna podhorská polská městečka malebná, tak tady je to takové zvláštní. Nádraží je spíš trochu jako po náletu a jediná jídelna je spíš nějaká diskotéka, kde mají jenom zmrzlinu a palačinky, takže záměr že se tu naobědváme nám nějak nevychází. Vydáváme se tedy směrem k řece, kterou musíme přejít a nastoupat do hor směrem na západ. Opět po červené značce. Cesta stoupá napřed pozvolna pak prudčeji a po asi hodince už se otvírají nádherné výhledy na údolí  za námi. Je dost nesnesitelné vedro, tak si děláme pauzu a vaříme instant u malého potůčku. V horních partiích kdysi evidentně býval vzrostlý les ale jsou tu jen paseky po nějakých plošných polomech...no alespoň jsou výhledy. Za jedním z vrcholů s názvem Glinne je kousek původního, evidentně do hor nevhodného smrkového lesa, takový ostrůvek uprostřed polomů tak stavíme stan a bydlíme. Ochutnáváme dobroty z uzenářství v Czernichówě a olizujeme se až za ušima. Nebýt to tak daleko tak tam jezdím pro uzeniny.

5. den - 11. 5. 2013

Pokračujeme po červené na západ. Bohužel se přes noc zkazilo počasí, je mlha a poprchává. Procházíme kolem souběhu s modrou značkou, kde je v mlze na kopečku po pravé straně patrný nějaký přístřešek, pak kolem jakéhosi skalního útvaru, který je vidět až když jsme 5 metrů od něho. V okamžiku kdy docházíme k velkému rozcestí na vrcholu nazvaném Magurka Wislanska (1140 m.n.m.) kde se křížíme s druhou významnou trasou ve směru sever-jih po zelené značce, se rozpršuje víc a víc. Odbočujeme k jihu a po zelené-červené a stoupáme pozvolna na vrchol Barania Góra (1220 m.n.m.) . S výškou mlha houstne a drobně stále prší. Na vrcholu je rozhledna, ale ani na ni nejdeme, protože pohled do mlhy není tak impozantní jak bychom si přáli. I když vypadá mohutně a pěkně a musí z ní být super výhled. Tak někdy jindy. Od západu sem přichází ještě modrá značka, spojuje se s našimi dvěmi, takže dále už pokračujeme po modro-zeleno-červené  k jihozápadu. Většina cesty je takový široký chodník z kulatých klád, kolem jsou dost mokřiny, a vzhledem k mlze to působí trochu tajemně. Jelikož je to stále z kopce, není chůze po kládách nic moc, ale musíme to cca 2-3 km vydržet a čeká nás Schronisko PTTK Przyslop. V mapě je navíc psáno muzeum Turystyki Gorskiej PTTK a Izba Lesna, tak čekáme nějakou roztomilou osadu, jak bývá v polských horách zvykem, přinejmenším 100 let starou roubenku s doškovou střechou. A najednou šok jako býk. Před námi stojí klasický malý 3 patrový panelák !! taková klasická socíkovská nocležna moderního střihu. Tak to je v té přehršli krásných útulných a historických horských chat těžká výjimka. V přízemí je veliká jídelna, a evidentně je to tu nastavené na obrovské nájezdy lidí. I ceny jsou kapku vyšší než obvykle. Je to evidentně dáno tím že sem jako k jedné z mála „ubytoven“ vede silnice. To je prostě vždycky tragedie, jak k chatě vede silnice. Dáváme zbytečně drahou polévku a myšlenku oběda tady opět pouštíme z hlavy. Moc se nám tenhle styl nelíbí, tak asi radši půjdeme dál. Pokračujeme po červené a cesta docela odsýpá. Jen škoda, že nemám moc co popisovat, když jdeme v mlze. Asi po 5 km jsme opět u nějaké horské osady, v mapě popsáno Schronisko Prywatne Stecóvka. Tady se sice ubytovat nedá což nás mrzí, ale v přízemí je jakýsi malý bufík a mají i hotovku - knedlíky s vepřovým, tak se aspoň luxusně nadlábneme. Venku chvílemi lije méně, chvílemi více, nedá se nic dělat, jdeme dál i když se nám už znovu do mlhy a deště nechce. Červená zde vede nedaleko silnice a dost se kroutí, takže v rámci rychlejšího přesunu to bereme po silnici, i když je to opruz. Asi po 5 km docházíme do sedla Kubalonka, kudy vede hlavní silnice přejíždějící hory ve směru sever-jih. Je tu pár možností ubytka, ale spíš hotelového masňáckého typu a nějaké stánky s domácími sýry, pivem atd. Jdeme rovnou dál, nějak nás tu nic neoslovilo a večer se blíží. Rozhodujeme se tedy že dojdeme až na Schronisko PTTK Wielki Stožek, které už je na české hranici. Je to tedy sice dalších nejméně 7 km navíc oproti běžné optimální vzdálenosti, ale tak síly by ještě byly. Docházíme tam až po 20 hodině a restaurace téměř zavírá. Úplně sešmajdaní po dnešních neplánovaných asi 30 km si dáváme alespoň vítězné pivko a padáme do postelí.

6. den - 12. 5. 2013

Dnes nás čeká cesta domů, takže koukáme kudy sejít na vlak. Vzhledem k tomu že jsme si včerejším neplánovaným pochodem do nočních hodin došli až na českou hranici je to celkem jednoznačné. První město pod hranicí je Jablunkov, to je náš cíl. Dáváme párečky a vajíčka ke snídani, ty jsou na polských chatách tradiční. Chata na Stožku je opět po včerejším šoku s panelákem tradiční útulná pěkná horská chata. Vydáváme se kousek po magistrále všech barev, která vede po hranici směrem k jihu a asi po 2 km se odpojujeme doprava po modré, tedy na západ směrem k Jablunkovu. Čeká nás sestup z 1000 m.n.m až do údolí s hlavní tratí, takže jdeme celé dopoledne pořád více či méně z kopce. A to většinou s deštníkem v ruce, počasí je pořád na levačku. V dolních partiích neočekávaně nacházíme malé hříbky a zvláštního žluto-černého mloka. Takže ještě zpestření na závěr a už jsme na okraji Jablunkova. Nasedáme na vlak směr Ostrava-Praha-Plzeň a zas o máme na kontě o jednu příjemnou výpravu do nádherné části Karpat více. Už se těšíme, až někdy prozkoumáme přechod od severu k jihu po hlavním hřebeni :-)